3ο Γυμνάσιο Ηλιούπολης

“Εθελοντισμός” – 21 Δεκεμβρίου 2011

Η τηλεφωνική πρόσκληση που δεχτήκαμε από την κ. Κακαρίδου, καθηγήτρια φιλόλογο του σχολείου, ήταν για να μιλήσουμε στα παιδιά ενός τμήματος της τρίτης τάξης για τον εθελοντισμό, μαζί με έναν εκπρόσωπο

Γ' τάξη 3ου Γυμνασίου Ηλ/λης μαζί με την κ. Κακαρίδου και το κ. Κονταξάκη από την Ε.Υ.Δ.Π.Η.

της Εθελοντικής Υπηρεσίας Δασοπροστασίας και Πυρόσβεσης

του Δήμου Ηλιούπολης (Ε.Υ.Δ.Π.Η.) .

 

 

 

Για λογαριασμό της Κι.Π.Η. μίλησε η Πρόεδρος κ. Ευαγγελία Δημητρίου,

λέγοντας τα εξής:

Οι εκπρόσωποι της Κι.Π.Η. και της Ε.Υ.Δ.Π.Η. μαζί με τα παιδιά

 

“Κι.Π.Η. και εθελοντισμός”

Ας υποθέσουμε οτι έχετε μια πολύ ωραία αίθουσα διδασκαλίας, διαμορφωμένη, χρωματισμένη και διακοσμημένη από εσάς τους ίδιους. Τα θρανία της είναι αναπαυτικότατα και η ίδια η αίθουσα χάρμα οφθαλμών! Τι θα συνέβαινε τότε? Κάθε μέρα θα μπαίνατε κεφάτοι, θα σας προέτρεπε να μείνετε σ’ αυτή και θα κάνατε μάθημα με πολύ καλή διάθεση.

Κάποια μέρα μπαίνοντας στην τάξη σας τη βρίσκατε γεμάτη βρωμιές, μύριζε πολύ άσχημα και οι τοίχοι και τα θρανία ήταν βρώμικα με εμφανείς ζημιές. Αμέσως η διάθεσή σας θα άλλαζε, θα έπρεπε να την καθαρίσετε και μετά να κάνετε το μάθημά σας.

Αν υποθέταμε οτι αυτό θα γινόταν όλο και πιό συχνά, ποιό θα ήταν το αποτέλεσμα? Κατ’ αρχήν θα σας προκαλούσε εκνευρισμό, θα σας καθυστερούσε στα μαθήματά σας, δεύτερον το σχολείο θα πλήρωνε όλο πιο συχνά αλλά και περισσότερα χρήματα για την καθαριότητα αυτής της αίθουσας, θα μένατε πίσω στην ύλη των μαθημάτων σας ολοένα και πιο πολύ και φυσικά θα ξοδεύατε περισσότερο χρόνο, από τα άλλα παιδιά του σχολείου, για την αναπλήρωση των χαμένων ωρών διδασκαλίας.

Συμπέρασμα: H συμπεριφορά καθενός από εμάς επηρεάζει όλους τους άλλους. Ένας λερώνει και αυτό έχει επιπτώσεις και στους υπόλοιπους. Δείτε τι συμβαίνει στην πόλη μας, στη χώρα μας, στον πλανήτη. Κάποιοι πετούν τα σκουπίδια τους από το παράθυρο του αυτοκινήτου στο δρόμο, στις παραλίες, όπου βρουν, με αποτέλεσμα να ζούμε όλοι σε βρώμικο περιβάλλον και επιπλέον να πληρώνει περισσότερα χρήματα για την καθαριότητα ο Δήμος και αυτό το κόστος να το μοιράζεται όλη η πόλη. Κάποιοι καίνε και κόβουν δέντρα για να εξυπηρετήσουν δικά τους συμφέροντα ή μολύνουν ποτάμια και εδάφη με τις δραστηριότητές τους, με επιπτώσεις πάνω στη ζωή όχι μόνο των υπολοίπων αλλά και όλου του πλανήτη.

Στο σημείο αυτό θα ήθελα να σας δώσω ένα ακραίο παράδειγμα: Πρόσφατα σε μία ημερίδα, ένας γιατρός μας έδειξε μία φωτογραφία με μία καμηλοπάρδαλη να τρώει ΚΟΚΚΑΛΑ! Όλοι μας ξέρουμε οτι οι καμηλοπαρδάλεις είναι φυτοφάγα ζώα και τρώνε μόνο φύλλα από τα ψηλά κλαδιά των δέντρων, γι αυτό έχουν και μακρείς λαιμούς. Όμως η συγκεκριμένη καμηλοπάρδαλη είχε σκύψει το κεφάλι της ανάμεσα από τα πόδια της, έγλυφε και έτρωγε κόκκαλα! Αυτή η φωτογραφία τραβήχτηκε κάπου στην Κεντρική Αφρική, βεβαίως μακριά από πόλεις και κατοικημένα μέρη.

Το θέαμα αυτό έγινε αφορμή έρευνας από κάποια αμερικάνικα πανεπιστήμια. Ανακάλυψαν οτι η συγκεκριμένη καμηλοπάρδαλη είχε οστεοπόρωση και έτρωγε κόκκαλα για αναπλήρωση ασβεστίου! Όμως γιατί είχε οστεοπόρωση, ασθένεια που ποτέ δεν παθαίνουν οι καμηλοπαρδάλεις, αφού το ασβέστιο που χρειάζονται το βρίσκουν στην τροφή τους? Τότε ήλεγξαν τα φύλλα των δέντρων της περιοχής και διαπίστωσαν οτι είχαν λιγότερο ασβέστιο από το κανονικό. Σε αναζήτηση της αιτίας για τη μείωση του ασβεστίου από τα φύλλα των δέντρων έγινε περαιτέρω έρευνα και διαπιστώθηκε οτι, αυτό προκλήθηκε από τη μόλυνση του περιβάλλοντος, μόλυνση η οποία βεβαίως προκλήθηκε από ανθρώπινες δραστηριότητες πολύ πιο μακριά από την περιοχή που ζούσε αυτό το ζώο. Δραστηριότητες που προκάλεσαν πρόβλημα επιβίωσης και διατροφικές συνήθειες σε ζώα. Για τον άνθρωπο αυτό θα σήμαινε πρόβλημα υγείας με άμεσο αντίκτυπο στο κόστος ζωής (διαγνωστικές εξετάσεις, φάρμακα κλπ.).

Όλα αυτά μας οδηγούν σε μία μεγάλη παραδοχή: Eίμαστε αλληλοεξαρτώμενoι και η συμπεριφορά του καθενός από εμάς επηρεάζει τη ζωή των υπολοίπων αλλά και του περιβάλλοντός μας γενικότερα.

Με βάση αυτή την παραδοχή και το παράδειγμα της τάξης που προανέφερα, διακρίνουμε τρεις κατηγορίες ανθρώπων:

1. Aυτούς που δεν ενδιαφέρονται καθόλου για το κακό που θα προκαλέσουν, ενδιαφέρονται μόνο για το προσωπικό τους συμφέρον, το οποίο δεν το συνδέουν με το κοινό και μιμούνται οποιαδήποτε “κακή” ή “καταστροφική” συμπεριφορά, προκειμένου να ωφεληθούν οι ίδιοι. Παράδειγμα: πετούν τα σκουπίδια τους οπουδήποτε, αρκεί να μην είναι μπροστά στην πόρτα τους, διότι τους βολεύει. Δε διστάζουν να καταστρέψουν οτιδήποτε φυσικό αρκεί να “κερδίσουν”, χωρίς να λογαριάζουν το πρόβλημα που προκαλούν, εφόσον γι αυτό το πρόβλημα δε θα πληρώσουν οι ίδιοι κ.ο.κ. Αυτοί οι άνθρωποι πολλαπλασιάζουν τα προβλήματα και είναι επιζήμιοι για το σύνολο αλλά και για τους ίδιους.

2. Αυτούς που αντιλαμβάνονται την αλληλεξάρτησή μας, προσέχουν τη δική τους συμπεριφορά, προσπαθούν να μην προκαλούν οι ίδιοι προβλήματα όμως αδιαφορούν γι αυτά που προκαλούν οι άλλοι. Δε θέλουν ή δεν πιστεύουν οτι μπορούν να συμβάλλουν στη λύση των κοινών προβλημάτων γι αυτό μένουν αμέτοχοι. Αυτή η κατηγορία των ανθρώπων δε λύνει τα κοινά προβλήματα, απλά δε συμμετέχει στη δημιουργία ή την επαύξησή τους.

3. Στην τρίτη κατηγορία ανήκουν αυτοί που όχι μόνο δε δημιουργούν προβλήματα αλλά συμμετέχουν και στη λύση τους με όποιο τρόπο μπορούν. Αυτοί είναι οι Εθελοντές ή οι Ενεργοί Πολίτες. Ο Εθελοντισμός μπορεί να είναι τυπικός ή άτυπος. Στην πρώτη κατηγορία ανήκουν αυτοί που προσφέρουν προσωπική εργασία χωρίς αμοιβή, όπως είναι οι εθελοντές δασοπροστασίας, οι νοσοκόμες του Ε.Ε.Σ., οι εθελοντές γιατροί, αυτοί που καθαρίζουν τις ακτές, φυτεύουν δέντρα, προστατεύουν είδη υπό εξαφάνιση κλπ. Στη δεύτερη κατηγορία ανήκουν αυτοί που με τις ενέργειές τους συμβάλλουν στο να προστατευθεί μία περιοχή με νόμο ή ένα Προεδρικό Διάταγμα, αυτοί που προσπαθούν να κλείσει ένα εργοστάσιο η λειτουργία του οποίου μολύνει τα νερά και το έδαφος μιάς περιοχής, αυτοί που προσπαθούν να ευαισθητοποιήσουν τον πλανήτη για την κατάργηση της πυρηνικής ενέργειας ή το κλείσιμο ενός πυρηνικού εργοστασίου, είναι αυτοί που προσπαθούν να πιέσουν την Πολιτεία για σωστότερη και καταλληλότερη διαχείριση των αποβλήτων κλπ.

Εθελοντές μπορούμε να είμαστε όχι μόνο προσφέροντας δωρεάν εργασία για τη λύση ενός κοινού προβλήματος αλλά επίσης ευαισθητοποιώντας τους συμπολίτες μας, συμμετέχοντας στις προσπάθειες πίεσης των αρχών προς την κατεύθυνση επίλυσης των κοινών προβλημάτων με γνώμονα πάντα το κοινό συμφέρον, με πολλούς τρόπους. Εθελοντής είναι κάθε ενεργός πολίτης.

Εθελοντισμός σημαίνει Νοιάζομαι για το πρόβλημα και Συμμετέχω στη λύση του. Επιθυμώ να λυθεί για το καλό όλων, υπέρ του δημόσιου συμφέροντος και δε μένω απαθής.Ο Εθελοντισμός πηγάζει από την επιθυμία μας να συμβάλλουμε στη λύση, για να βελτιώνουμε συνεχώς τη ζωή μας. Ο Εθελοντισμός είναι κουλτούρα, είναι στάση Ζωής.

 

Ευχαριστώ την κ. Κακαρίδου και τα παιδιά του σχολείου που μου έδωσαν την ευκαιρία να μιλήσω για ένα τόσο σημαντικό αλλά και “παρεξηγημένο” θέμα όπως είναι ο εθελοντισμός.

Ευαγγελία Δημητρίου

21-12-11 Γ' τάξη 3ου Γυμνάσιου Ηλιούπολης

Comments are closed.